maandag 16 oktober 2023

Madrid

 Donderdag 12 oktober – Spaanse nationale feestdag – zijn we naar Madrid gereden. Nu we in de buurt waren vonden we toch dat we de Spaanse hoofdstad niet konden overslaan. Eén dag is natuurlijk veel te kort om alles te zien, maar we hebben toch een goede indruk gekregen van de stad.

We wilden eerst met het openbaar vervoer maar dat was tamelijk omslachtig: bus – trein – metro en twee uren onderweg. Wie mij kent weet ook dat ik geen fan ben van het openbaar vervoer. Aangezien manlief er geen probleem mee heeft om in een onbekende stad te rijden, hebben we de auto genomen. Na een uur stonden we in het centrum van Madrid.

Wat was het druk in de stad! Wij gingen ervan uit dat alles zou gesloten zijn vanwege de nationale feestdag, maar niets was minder waar. Bovendien waren er op diverse pleinen zang-, dans- en theatervoorstellingen. En de grote parade natuurlijk met een vliegshow, alles erop en eraan.

We hebben eerst een eind gewandeld, een flink eind van 6.5 kilometer in de brandende hitte. Hier geen smalle steegjes maar brede lanen en grote pleinen waar de zon vrij spel had.

We besloten om de hop-on-hop-off bus te nemen zodat we toch wat meer konden zien van Madrid. Anderhalf uur duurde de rit. We hebben hem helemaal uitgezeten – heerlijk met de haren in de wind – en zijn later uitgestapt aan het Parque del Buen Retiro voor nog een wandeling. Parque del Buen Retiro is een grote 17de eeuwse tuin, de groene long van de stad zeg maar. We hebben er maar een klein stuk van gezien want, na in totaal 11.65 kilometer stappen, voelde ik mijn voeten niet meer.

Mijn oordeel over Madrid: druk, veel verkeer, … Ik vond er weinig aan. Ik heb sowieso niets met grote steden zoals Londen of Parijs en dat was hier niet anders. Het historische centrum is bovendien klein en niet echt interessant. Het nieuwere stadsdeel heeft wel wat mooie gevels, maar de stad is qua schoonheid niet te vergelijken met andere Spaanse steden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten