zaterdag 21 oktober 2023

Cáceres

 Het druppelde toen we vorige week zondag van Mérida naar Cáceres reden. Ingecheckt in het mooie hotel NH Collection Palacio de Oquendo, een 16de eeuws palacio in het midden van het casco histórico en op zoek gegaan naar een restaurant. Zondagavond is er ook hier veel gesloten.

De volgende morgen konden we alweer buiten ontbijten in een van de vele cafeetjes in de stad. Nadat we, samen met de vriendelijke dame van het infokantoor, de kaart van het compacte historisch centrum hadden bekeken gingen we op stap door het labyrinth van steegjes met oneffen ondergrond, trappen en hellingen. Ik heb het gevoel dat ik duizend treden heb beklommen. Trappen en hellingen, en nog meer trappen en hellingen. Ik kan ze onderhand niet meer zien!

Heel veel monumenten in deze stad die ook al op de werelderfgoed van UNESCO staat. Van de Romeinse en Moorse bouwstijl is minder terug te vinden dan in veel andere steden. De hoogtij van Cáceres viel in de late Middeleeuwen en de binnenstad stamt voornamelijk uit die tijd. Het waren de rijke, aristocratische Christenen die deze binnenstad hebben gebouwd tot wat ze nu is.

In de loop van de namiddag, na 5.5 kilometer trappen lopen, was ik zó moe dat we naar onze kamer zijn gegaan en ik wat verslagen heb geschreven. Het was genoeg geweest. En zo kwam er meteen ook een einde aan het culturele deel van onze vakantie.

Dinsdag 17 oktober reden we van Cáceres naar La Cala de Mijas aan de Costa del Sol. Een lange rit van 500 kilometer, langs eindeloze wijn- en olijfgaarden en deels door het prachtige natuurgebied Sierra Morena. Jammer dat het bijna de hele rit regende dat het goot. Het was bij momenten echt gevaarlijk. Toen we Sevilla naderden jeukte het om daar nog even een stop te maken. Maar de tijd ontbrak, en ach, we kennen de stad en het was goed geweest. We hebben zoveel gezien de afgelopen week. Tijd om uit te rusten.

Ik meld me wel weer als ik wat te vertellen heb.

Nog een leuke: kleinzoon belde om te vragen of we sinterklaas al gezien hadden in Spanje. Helaas heb ik hem moeten teleurstellen. 😆

Geen opmerkingen:

Een reactie posten