zaterdag 29 juli 2023

Fietsen langs de Romantische Straße - Schwangau (7)

Woensdag 14 juni
Tijdens het ontbijt maken we een planning: tijdslot voor Linderhof is 12u25, dus kunnen we voor die tijd naar Oberammergau. Daarna Linderhof en daarna Mittenwald en via de Zugspitze terug. Een rit van 190 kilometer en een mooi stuk van de Deutsche Alpenstraße.

Ondertussen kijk ik ook nog eens op wat websites om toch nog een hotel te vinden aan de Bodensee. Als ik iets in mijn kop heb … En wie zoekt, die vindt! De Hotel Tonight app heeft me gered. Dus snel het overnachtingshotel in Heidelberg weer geannuleerd.

Ik ben gerust, we kunnen vertrekken.
Onderweg naar Oberammergau zie ik een bordje ‘Wieskirche‘. Daar moeten we even langs. We zijn er destijds met mijn moeder ook geweest. Het is een kleine bedevaartkerk, maar wel een die enorm overdadig versierd is. We komen niet verder dan de ingang want er is juist een mis bezig.

Door naar Oberammergau met zijn beschilderde huizen. Het stadje is bekend van de Passiespelen die er eens in de tien jaar plaatsvinden. Dan is het er een drukte van belang. Nu is het er rustig en valt er verder weinig over te vertellen … alleen maar herinneringen.

Schloss Linderhof dan, de zomerresidentie van de gekke Koning Ludwig II, want zo wordt hij ook genoemd. Hier lopen we wel achter een mens aan, maar wel een die zo begeesterd is door ‘zijn’ kasteel dat het een heel interessante rondleiding wordt. Het is Ludwig’s kleinste kasteel, maar ik vind het wel het mooiste, ondanks de overdadige decoratie.

Van Linderhof rijden we naar Mittenwald en gelukkig zit Manlief aan het stuur want ik kijk mijn ogen uit. En kan op die manier door het schuifdak wat foto’s nemen van de prachtige omgeving. Wat een fenomenale uitzichten!

Mittenwald is gelijkaardig aan Oberammergau: heel veel beschilderde huizen en winkels die met kerst en heiligenbeelden te maken hebben. Maar ook veel mooie kledingwinkels. Het is er gezellig, misschien wel een optie voor een volgende wintervakantie.

Na Mittenwald rijden we via de Zugspitze en een goedkope tankbeurt in Oostenrijk – 30 cent goedkoper dan in Duitsland, op 50 liter benzine scheelt dat toch een flinke slok op een borrel – terug naar ons hotel. ’s Avonds eten we een lekkere risotto in Füssen en herschikken we de koffers nog eens vanwege onze twee nachten extra (of meer … wie weet).

En we gaan nog niet naar huis, bijlange niet, bijlange niet.

Op naar de Bodensee! Ook daar waren we twintig jaar geleden met mijn moeder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten